De consument is volgens Peter Tom Jones de speelbal van de marketingindustrie.
Volwassenen zijn vaak als kinderen in een snoepwinkel, weten dat suiker slecht is, maar niet in staat zijn er aan te weerstaan. Daarnaast zitten we met een concurrentiebevorderend marktsysteem dat bedrijven beloont die mensen afhankelijk maakt via het stimuleren van hebzucht, angst en verslavingen.
De overheid is in dit hele verhaal vooral passief in plaats van proactief.
Er is geen heldere strategische visie, over de partijgrenzen heen. Enederzijds zet men stappen naar duurzame productiepatronen, anderzijds bestendigt men, onduurzame patronen (uitbreiding van de verkeersinfrastructuur, afschaffing vliegbelasting, ...).
Eigenlijk wil men het allemaal: duurzaamheid én maximale economische groei.
De visie van Peter Tom Jones is eigenlijk dat kleine, stapsgewijze optimalisatie voldoende is om het tij te keren, vooral voor het Vlaamse beleid.
Ik denk dat het vrij moeilijk is om een beleid op te stellen die vooral duurzaam is, ik denk dat campagnes omtrent duurzaam wonen en leven al een groot verschil zouden maken.
Stap voor stap wordt er rekening gehouden met de afvalberg.
Zo stond er onlangs een artikel in de krant waarin uitgelegd wordt dat de zoo sinds kort fruit & groenten krijgt van Delhaize. Fruit met een deukje, niet meer geschikt voor consumptie of fruit en groenten die blijven liggen worden sinds kort aan de dieren gevoederd. Ik vind dit persoonlijke een grote stap voorwaarts.
Winkels geven al een tijdje niet zomaar plastieken tasjes mee, je moet er voor bijbetalen of je kan kiezen voor een ecologisch alternatief.
De kleine dingen vind ik al een hele stap voorwaarts. Ik ben benieuwd wat jullie doen om duurzaam te leven?
Jones, P. T. (2011, april
30). Transitie naar rechtvaardige duurzaamheid. Opgehaald van
www.dewereldmorgen.be :
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/03/30/transitie-naar-rechtvaardige-duurzaamheid-en-de-rol-van-het-middenveld#_edn3
ik ben het volkomen eens met wat je zegt...er worden al inspanningen geleverd zoals de zakjes en dat fruit maar het zou nog veel beter kunnen. Door iedereen te sensibiliseren zou de impact nog veel groter kunnen zijn!
BeantwoordenVerwijderenVolledig mee eens Jani, het kan inderdaad nog veel beter!!!
BeantwoordenVerwijderen