Aanslagen Parijs

Aanslagen Parijs


Het hield iedereen deze week wel wat bezig, wat gebeurt er met onze wereld?
Hoe leggen we de kinderen, die de toekomst van onze maatschappij zijn, uit wat er gebeurt?

Hoe zorgen we er voor dat ze niet allemaal met een wijzende vinger richting de moslimgemeenschap wijzen? 
Kunnen we op een duidelijke, eerlijke manier uitleggen wat er aan de hand is?

Ik lag artikels over het Kalifaat, de kalief, het einde der tijden, het doel van de terroristen maar ook hun gevoel van verloren lopen in onze wereld.

Ik bezocht verschillende websites die tips geven voor gesprekken met kinderen, zijn er leerkrachten die zich daarop gebaseerd hebben of hebben ze zich laten leiden door hun gevoel bij de eerste gesprekken over de aanslagen?

In een artikel uit De Morgen stond dit onderdeeltje over de lagere school kinderen. 
Verder vind je hier tips om met kinderen een gesprek aan te gaan:
http://www.mijngoudentraan.nl/2015/11/14/met-kinderen-praten-over-de-aanslagen-in-parijs-12-tips/ 
http://www.kindercorrespondent.nl/2015/11/parijs-praat-erover-met-je-kinderen/

Basisschool


SHARE

Kinderen in de basisschool hebben nood aan duidelijke informatie. Ze zullen dan erg concrete vragen stellen, zoals 'hoe ver vliegen de stukken van je lichaam als er een bom ontploft' of 'hoe voelt het als er een kogel door je been gaat'? Ga die vragen niet uit de weg.

ERIK DE SOIR

©GETTY
Kinderen op de basisschool bevinden zich in de pre-operationele fase. Ze geloven stilaan niet meer in Sinterklaas en sprookjesverhalen en hun vermogen tot abstract denken neemt toe. Ze zullen dus beter in staat zijn om de aanslagen te begrijpen, maar hebben daar ook hulp bij nodig. De Soir legt uit dat basisschoolkinderen vooral heel veel duidelijke en concrete informatie nodig hebben om dit te kunnen verwerken. Ze zullen dan ook erg veel concrete vragen stellen, wat al eens schokkend kan overkomen voor volwassenen, zoals 'hoe ver vliegen de stukken van je lichaam als er een bom ontploft' of 'hoe voelt het als er een kogel door je been gaat'? Ga die vragen echter niet uit de weg.

"Probeer aan te voelen aan welke informatie je kind nood heeft," raadt De Soir aan. "Leg net zoals bij kleuters in grote lijnen uit wat er gebeurd is: Wat is terreur? Waarom doen mensen dat? Moeten we nu allemaal bang zijn? Maar laat het gesprek daarna ook verder afhangen van de vragen die je kind stelt. Ga geen details uit de weg om je kind af te schermen, zij hebben die concrete informatie nodig om hun angst te kunnen begrijpen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten