Living Values

Ik las het artikel (link onderaan) over kinderen en waarden en vond waarheid in hun visie.

Ze gaan er van uit dat kinderen niet altijd iemand moeten wórden. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig en elk kind heeft zijn kwaliteit. Ze komen in een goede atmosfeer met de juiste waarden tot ontplooiing.

Wanneer je de living values op school toepast moet er aandacht zijn voor het ontdekken van de bijzondere waarden die je in je hebt. Je mag je gevoelens uiten en er wordt zonder oordeel naar je emoties gekeken. Er wordt stilgestaan bij het feit dat iedereen zijn eigen weg volgt, maar geen enkele weg beter of minder is. Leerlingen leren op die manier hoeveel liefde ze in zich hebben, ze leren zeggen dat ze willen, ze leren zien dat je verdraagzaam kan zijn, je leert de schoonheid van eenvoud waarderen.

Kinderen leren graag over waarden. Ze kunnen die immers koppelen aan hun eigen belevenissen en ervaringen, iedereen kan er over meepraten. Living values leert kinderen zonder oordeel naar zichzelf en anderen te kijken.

Ik vind het fijn om op die manier het onderwijs te bekijken. Ik hoop hier later in de klaspraktijk iets mee te doen. Vaak hoor ik leerkrachten zeggen: steek nu maar je traantjes weg.
Living values gaat er eigenlijk om dat ze hun tranen mogen laten zien, tot het voor hen genoeg is.
Ik zou later in mijn klas enkele van deze waarden willen meenemen, eventueel zelfs ophangen of er korte lesactiviteiten aan koppelen.

Fijn om te lezen dat er lesactiviteiten op de website te vinden zijn.
Wat vinden jullie hiervan?

http://www.livingvalueseducation.nl/kinderen/

2 opmerkingen:

  1. Heb dit artikel ook tegengekomen..
    Moet eerlijk zeggen ik had een dubbelgevoel na het lezen.
    Klinkt allemaal mooi maar is in de praktijk moeilijk haalbaar lijkt mij. Ik denk (of hoop) dat elke leerkracht op zijn of haar manier wel het beste uit de leerlingen probeert te halen. We kunnen hen inderdaad maar meegeven wat goeie waarden en normen zijn. Ze deze zelf laten ontdekken lijkt mij ook een prachtige manier... Maar wat met een kind die thuis leert dat wenen voor watjes is? Een kind dat thuis leert dat echt mannen niet wenen? Hiermee wil ik aantonen dat als de 'living values' niet thuis worden aangeleerd het zeer moeilijk is als leerkracht deze in jouw klas toe te passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp je hierin Yanne maar toch denk ik dat je als leerkracht een klasklimaat kan scheppen waarin de living values wel tot zijn recht komen zodat het kind weet bijvoorbeeld: in de klas mag ik wel wenen als ik verdrietig ben en niemand zal raar naar me opkijken

    BeantwoordenVerwijderen