Tot altijd (film ivm lijden)

Sjabloon: verwerking van een film : Tot altijd

·         Vat je eigen mening over de film samen in drie kernwoorden:
Aangrijpend  - waargebeurd - euthanasie
·         Is wat in de film aan bod komt (onderlinge relaties, gevoelens, ideeën) herkenbaar voor jou? Wat is wel herkenbaar? Wat niet?

Herkenbaar: De onderlinge relaties tussen de ouders en de zoon, de vrienden en Mario zijn voor mij herkenbaar. Ik zit in een vriendengroep met jongere en oudere vrienden. We variëren sterk in leeftijd, de jongste persoon zal 23 jaar zijn en de oudste waarschijnlijk ergens halfweg de 50. We delen een gemeenschappelijke hobby en zien elkaar op regelmatige basis. Maar zelfs wanneer we elkaar minder zien, dan weten we wat we aan elkaar hebben. Na de zware bevalling van mijn vriendin heeft ze een ontsteking opgelopen en moest ze vooral rusten. De vrienden kwamen kraamkost brengen, boden aan om de strijk te doen of om op Arthur te komen letten zodat zij nog even zou kunnen slapen.

Wat betreft de euthanasiewet deel ik de mening van Mario. Wanneer iemand ondraaglijk lijdt, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze moeten tanden bijten? Wanneer iemand geen zin meer heeft in het leven, waarom kunnen we ons niet neerleggen bij de ander zijn beslissing? Mario legt duidelijk uit dat hij een prachtig leven heeft, maar dat het chaos is én pijnlijker, elke dag weer.

Niet-herkenbaar: De confrontatie die ze krijgen met zo’n zware ziekte is voor mij niet herkenbaar. Ik mag van geluk spreken dat nog niemand in onze vriendengroep/familie een strijd heeft moeten voeren tegen een ziekte. Hoe ik daar mee zou omgaan, dat is dus een raadsel.

Kies drie scènes uit de film die je hebben aangesproken (positief of negatief). Beschrijf ze zo duidelijk mogelijk en noteer per scène welke gevoelens voor jou de overhand hadden.

Beschrijving scène 1: Thomas is de vriend van MS-patiënt Mario. Mario wil euthanasie, maar Thomas steunt hem daarin niet. Op het einde ligt Mario in de zetel, omringd door zijn vrienden en ouders. De dokter wil het glaasje met het dodelijk drankje aan Mario geven, maar Thomas neemt het over én geeft het glaasje zelf aan Mario. Hij wil Mario aantonen dat hij vrede genomen heeft met de keuze en hem steunt.
Gevoelens bij scène 1: Als eerste krijg je bij deze scène natuurlijk een verdrietig gevoel, Mario sterft die dag en is omringd door alle mensen die hij graag ziet. Daarnaast was ik verbaasd dat Thomas toch vrede genomen heeft met de keuze van zijn vriend. De manier waarop hij dat aantoont vond ik inspirerend. Niet met woorden, maar met daden. Die zeggen soms meer dan woorden.


Beschrijving scène 2: Het is de verjaardag van Mario, iedereen komt op bezoek en zijn oude liefde Lynn staat plots ook voor de deur. Ze heeft trivial pursuit mee en met z’n allen spelen ze het spel. Op een bepaald moment weet Mario de antwoorden niet meer op de vragen, het komt voor iedereen duidelijk dat zijn geheugen aan het aftakelen is.

Gevoelens bij scène 2: Op het eerste moment voel je vreugde, vreugde dat Mario omringd is door zoveel mensen, dat z’n oude liefje daar staat met een gepast cadeau en dat iedereen zich aan het amuseren is. Je voelt je ook dankbaar in Mario zijn plaats, ze laten hem niet vallen en blijven plezier maken. Maar wanneer Mario op de vragen moet antwoorden veranderen die gevoelens naar verontrustend en vooral moedeloosheid. Je kan er niets aandoen, toch gebeurt het. Je moet met lijdzame ogen aanzien hoe je beste vriend beseft dat er zaken ‘uitvallen’ en je moet aanzien hoe hij er mee omgaat.

Beschrijving scène 3: Mario gaat met zijn zoon en zijn beste vriend een rollator kopen. Hij is niet meer zo goed te been en het is een zware stap voor hem. Ze staan in de winkel, de man is alle uitleg aan het geven en je ziet aan Mario dat het hem zwaar valt die beslissing te nemen. Milan, zijn zoon, geeft plots plankgas en rijdt toertjes doorheen de winkel. De uitbater maant aan om te stoppen en Thomas springt ook op een rollator en doet gewoon mee. Ze maken plezier en Mario kan zonder problemen zeggen : ik neem hem! In het park doen ze gewoon verder en Mario kan genieten van de tijd met zijn zoon en het besef dat hij nu een rollator heeft.
Gevoelens bij scène 3: Opnieuw dankbaar, dankbaar dat hij zo’n vriendengroep heeft die het plezier in het leven nog inziet. Dankbaar dat Mario zo’n sterk persoon is die ook de regels aan z’n laars lapt en plezier heeft. Ik ben dankbaar dat hij zo levendig is op dat moment.


Op welke manier hebben de drie scènes die je hierboven vermelde met je eigen levenservaring/levensvisie te maken?

Mijn beste vriend, alsook de peter van mijn zoon, heeft een zwaar gehandicapt kind. Zijn zoon deed zijn eerste epileptische aanval toen hij 6 maanden oud was. Daarna ontwikkelde hij zich goed tot aan de leeftijd van ongeveer 3 jaar, maar daarna stopte de ontwikkeling en ging die alleen maar achteruit. Dit jaar kreeg zijn zoon het enorm moeilijk. Hij had een longontsteking die hem bijna het leven kostte. De dokters in het ziekenhuis spraken van zijn reanimatie code (de ouders hebben een brief moeten invullen of ze hun zoon willen laten reanimeren als er iets gebeurd). De ouders wisten toen onmiddellijk hoe laat het was. De ouders besloten dat ze hun zoon nog altijd willen laten reanimeren mocht er iets gebeuren. We stonden aan de zijlijn maar konden niets doen, hij lag aan de beademing, had geen kracht meer iets te doen. Toen hebben we meermaals een gesprek gehad over wat wij zouden doen. Mochten we de garantie krijgen dat hij geen pijn zou lijden, dan zouden wij ook vechten voor onze zoon. Maar wanneer hij onnoemelijk veel pijn zou hebben, dan zouden we hem laten gaan.

Daarnaast merken we dat we in een vriendengroep zitten die voor ons zouden zorgen. Op rustige avonden, waar we met z’n allen samen zitten en filosoferen over het leven hebben we er het vaak over dat we op latere leeftijd wel aan co-housing zouden willen doen. Of een groot domein kopen, met elk z’n huisje maar ook met gemeenschappelijke ruimtes. We zouden er zijn voor elkaar. Mocht er ooit iets gebeuren met onze ouders dan weten we al waar we de feestdagen zullen doorbrengen, wie voor iets leuks zorgt op verjaardagen, … .

Wat wil de regisseur van de film ons duidelijk maken? Wat is volgens jou de boodschap die door de film wordt overgebracht?

Volgens mij wil de regisseur duidelijk maken dat het belangrijk is om een goede vriendengroep te hebben, die u steunt en begrijpt. Om omringd te zijn met de juiste mensen, die ook voor u vechten. Die u uit u slechte momenten trekken en de vrolijke momenten talrijker maken.
Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om te luisteren naar de patiënt. Om zijn mening te vragen, hij is diegene die lijdt, wij zijn diegene die lijdzaam toekijken. Maar daar zit een groot verschil in. We kunnen pijn hebben in ons hart, maar hij heeft misschien pijn over héél z’n lichaam.


Wat zijn de gelijkenissen en de verschillen tussen jouw visie en die van de filmmaker op de behandelde thema’s (afhankelijk van de film die je koos kan dit zijn m.b.t. geloof, omgaan met de natuur, relaties, lijden)?
Gelijkenissen: Tussen de visie van de regisseur en mijn eigen visie zijn eigenlijk geen verschillen. Ik denk er op net dezelfde manier over. Hij geeft een goed beeld van hoe hij omgaan met de ziekte ziet, hoe hij het lijden zou opvangen, hoe hij denkt over de beslissing van Mario.

Verschillen Er zijn geen verschillen met de visie. Ik kon me vinden in het verhaal.









Verwerkingsopdracht

Je schrijft in ongeveer twee bladzijden een brief (naar vriend/vriendin), waarin je de film aanbeveelt of afraadt. Je zorgt dat je de elementen, die je hierboven aanbracht erin verwerkt.
Dit betekent dat in deze brief moet verwerkt zijn:
-          de thematiek van de film
-          de visie van de filmmaker
-          jouw persoonlijke visie
-          eventueel een link met je eigen leven, ervaring …
Je brief is een samenhangend geheel, dus geen opsomming van de verwerkingsvragen uit de sessie en is in een vlotte en correcte taal geschreven.




Hey Els,

Alles goed met u? Alles goed met de kinderen? We kijken er naar uit jullie met z’n allen nog eens te zien. Voor een opdracht voor school moest ik naar een film kijken die te maken heeft met lijden. Ik koos voor de film ‘Tot altijd’. Misschien ken je de film of heb je hem ooit al eens gezien?
Het gaat over Mario Verstraete, MS-patiënt, de persoon die gestreden heeft voor de euthanasiewet. Hij was ook de eerste persoon die euthanasie gepleegd heeft.
Het verhaal begint echt bij het begin, Mario en zijn vriendenbende. Het plezier dat ze hadden in het leven, zijn beste vriend is dokter en krijgt als eerste de resultaten binnen van Mario zijn onderzoek. Keihard is dat hé zeg. Je ziet doorheen de film de strijd voor de euthanasiewet maar ook de strijd tegen de ziekte. Jij als dokter hebt misschien al meerdere patiënten met MS gezien, je hebt er misschien zelfs al enkele begeleidt. Ik weet niet wat jou visie op euthanasie is, voor MS-patiënten of voor andere terminale patiënten met veel pijn, maar ik deelde de mening van de regisseur wel.

Ik vond het mooi hoe hij in de film de boodschap doorgaf dat de mensen met wie je je omringd al heel belangrijk zijn. Je vrienden moeten je door de slechte momenten trekken, maar de leuke momenten talrijker maken. Mario zijn vrienden nemen hem mee op pad, ze gaan picknicken, ze gaan naar een concert, ze gaan naar de zee, ze kijken naar de voetbal in Nederland. Stuk voor stuk heerlijke momenten waar ze als groep dichter naar elkaar groeien. Het leek mij dat de regisseur mijn mening deelt. De visie kwam goed in beeld, maar het was leuk te zien dat er ook één personage meedeed die de keuze eigenlijk niet kon begrijpen en zich er niet bij neerlegde. Hij bleef bij elk belangrijk moment zeggen dat Mario moest vechten en ze zouden meevechten met hem, dat hij diegene was die iedereen kon overleven. Het contrast tussen de vrienden die zich onmiddellijk bij de keuze neerleggen en de vriend die er lijnrecht tegen ingaat was nodig om een eigen visie te vormen bij deze thematiek.

Ik vond het interessant om deze film te kiezen naar aanleiding van C. zijn longontsteking. Het was toen toch echt wel spannend en eigenlijk heel lastig om er te zijn voor J. & K. op dat moment hé. We hebben hier dikwijls een kaarsje gebrand en zelf wat traantjes gelaten. We konden niet veel doen en hadden hier thuis allebei het gevoel dat hij uit onze handen aan het slippen was.
Toen J. belde dat hij opnieuw moest kiezen of ze C. zouden reanimeren en de keuze voor hem snel gemaakt was, vond ik dat een moedige beslissing. Maar nu we zelf ouders zijn van Arthur merk ik dat we die beslissing ook zouden nemen. We zouden vechten voor Arthur en hij blijft hoe dan ook onze zoon die we doodgraag zien.

Maar mocht ik weten dat Arthur na de reanimatie een pijnlijk leven tegemoet gaat dan zou ik hem laten gaan. We mogen in zo’n situatie niet egoïstisch zijn en denken aan hoe hard wij zouden lijden mocht die persoon sterven, maar wel hoe hard de patiënt lijdt. Ik denk dat we in een maatschappij leven die sowieso egoïstisch ingesteld is en het dus vrij moeilijk is om vrede te nemen met de keuze om waardig te sterven van een persoon die we graag zien.
Opnieuw, jij hebt in je praktrijk, misschien al meerdere situaties meegemaakt en je hebt daardoor misschien een andere blik op de keuze om euthanasie te plegen.
Welke mening deel jij?

Jij hebt 5 kinderen, je hebt ook al wat watertjes doorzwommen, je bent arts en je hebt daarnaast dus niet alleen een emotionele band maar ook een wetenschappelijke band met lijden en sterven.
Kijk jij er anders tegenaan? Is er een verschil in nuchterheid over dit onderwerp wanneer het over jouw eigen kinderen zou gaan en wanneer het over een patiënt gaat?
Laat het ons maar weten,

Dikke kus en knuffel aan alle 7!
Groetjes,

Bert 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten